Beeldend kunstenaar
Joost Verhagen
heeft de Fonds ArtiBrak Galerieprijs 2012 gekregen. Tijdens de geanimeerde nieuwjaarsreceptie op 7 januari reikte Siebrand Weitenberg, voorzitter van Pulchri, de prijs aan Verhagen uit. Verhagen kreeg de Galerieprijs voor zijn schilderij Arnhem. De jury, onder leiding van Weitenberg, had enorm genoten tijdens de beoordeling van dit werk. “Het eiste aandacht en discussie! Het winnende werk is een abstracte werkelijkheid. Er is sprake van heftig materiaalgebruik en een hechte compositie. Het detail en de monumentaliteit strijden in dit werk voortdurend met elkaar, maar de eenheid wordt toch bewaard”, aldus het juryrapport. “Verhagen moet de prijswinnaar zijn”, vond de jury, die verder bestond uit Lisette Krul (Kunstuitleen Voorburg), schilderes Mieke Beijersbergen en Rineke Kop, de winnares van vorig jaar.
Joost Verhagen (1958) woont en werkt in Wassenaar en wist als jongen van tien al dat hij wilde schilderen. In 1983 – hij zat nog maar in het vierde jaar van de KABK te Den Haag – exposeerde hij al bij galerie Wijers in Amsterdam. Om zijn 40ste verjaardag te vieren hingen veertig van zijn schilderijen in de bovenzalen van Pulchri Studio.
Joost Verhagen schildert de abstracte werkelijkheid, eerst in olieverf (“daar ben ik mee gestopt toen ik longkanker kreeg”), later met acrylverf. “Dat vind ik een zeer inspirerend materiaal. Je kunt er heel vlot mee in lagen schilderen”, aldus Verhagen.
Het prijswinnende doek Arnhem toont de fraaie zaal van het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, waar de grote glaswand een magistraal uitzicht biedt over de Rijn. Volgens eigen zeggen legt Verhagen “realistische beelden vast in een abstracte schildering”. Zoals het Malieveld en het Plein in Den Haag, de Utrechtsebaan en het ADO-stadion. Het zijn impressies, maar de herkenning is er wel degelijk. Joost Verhagen is werkend lid van de kunstenaarsverenigingen Pulchri en ArtiBrak en is docent aan Atelier-2 in Voorburg.
Eervolle vermeldingen
Eervolle vermeldingen waren er voor Noud van den Boer voor zijn papiersculptuur ‘conische vorm’ en voor Nies de Vuijst voor haar schilderij ‘zonder titel’.
“Finesse en rauwheid sluiten in dit beeld een verbond met elkaar. Er is ruimte door de ingeslotenheid. De witte kleur van het beeld roept eenvoud op terwijl het geen eenvoudig beeld is. Het is een paradoxaal beeld, puur Noud!”
Uit het juryrapport voor Noud
“Het werk heeft tijd nodig om binnen te komen, maar we zien dan diepgang, emotie en aantrekkingskracht. De jury voelt zich aangesproken door de enorme gelaagdheid die in het werk zit. Het kleurgebruik is helder, contrastrijk en roept heel veel spanning op. Het verfgebruik is heerlijk.”
Juryrapport voor Nies
(Ine van den Boer)
Tina van Krogten, “De dames”
Mance van Beers, “Be Forest”